onsdag 12 december 2012

Dag 1 på förlossningen


Tack för alla kommentarer som jag fått under dagen!!

Igår kväll skulle jag gå och lägga mig tidigt så redan kvart över nio var jag avklädd, men då blir trosorna helt plötsligt genomblöta. En stund tidigare har det kommit lit i trosorna men inte jag reagerat på som fostervatten utan snarare en flytning. Ropar till mannen och säger att det rinner ur mig. Genast förstår jag att det är vattnet som gått. På darriga ben klär jag på mig igen och går ner och ringer förlossningen som tycker att vi ska komma upp.

Väl där träffar vi en av de barnmorskor som tog hand om oss den natt som Dutt kom. Hon tog blodtryck, urinsticka och en ctg-kurva i en halvtimme. Allt det såg bra ut och vi fick då vänta på läkaren. Hon gjorde ett ultraljud och även det såg bra såg bra ut. Hon tar en vaginal odling och sedan vill hon göra en vaginal undersökning, men när jag då ställer mig upp och fått av mig jeansen så rinner vatten längs benen och ner på golvet. Då tyckte inte varken läkaren eller barnmorskan att det var någon tvekan – vattnet hade gått och vi blir visade till ett rum då vi nu tillbringat den mesta tiden.

Jag får gå till toaletten och tillbaka till sängen. I övrigt ska jag ligga eller halvsitta i sängen.

För att förbereda pojken inför ankomsten som kan vara ganska snart fick jag vid midnatt en spruta som hjälper hans lungor att mogna. Ska få ytterligare en sån spruta ikväll. Den odling som tog visade på en infektion så mitt i natten kommer barnmorskan in med antibiotika i dropp. Sömnen i natt blev minimal för har vattnet gör att jag fuktar ner hela sängen så de får byta sängkläder. Idag har rinnandet varit lugnare.

På morgonen kommer ytterligare ett bekant ansikte in till oss. Då är det den barnmorska som hade hand om oss när vi precis kom in till förlossningen för avbrytandet. Hon frågade om jag kände igen henne och det gjorde jag. Hon sa att hon hade känt igen mitt namn och undrade om det var okej att hon var vår barnmorska idag och det var det ju naturligtvis.

Vid ronden var det passande nog ”vår” läkaren som kom och vi pratade en lång stund om den situationen som nu uppstått. Att pojken ganska snart är hos oss och att det då är troligt att vi får tillbringa en tid på Neo. Därför har vi på eftermiddagen varit nere och tittat hur det ser ut och fått lite information av de som jobbar där.

Att detta känns helt galet men snart är vi förhoppningsvis föräldrar!

50 kommentarer:

  1. Att bära den lille i 32 veckor är bra gjort. Nu är oddsen fina att allt går komplikationsfritt.
    När jag hade hög risk för prematur födsel var det v.32 som var målet.
    Jag hoppas att allting går bra och att ni får en fin förlossning.
    Jag blir alldeles gråtmild av tanken på att ni snart är föräldrar. Snart är den älskade lille äntligen här!

    SvaraRadera
  2. Min bästa vän födde i v.29+1 och det gick fint. Han är idag 2,5 år.
    Allt kommer säkert gå fint för er, lycka till!

    SvaraRadera
  3. Håller alla tummar och tår att han kommer snart och att allt går bra, vilket det säkert gör för det förtjänar ni verkligen ! Han är ivrig att komma ut till er ;)
    Håll oss uppdaterade !

    SvaraRadera
  4. Önskar er lycka till,håller alla tummarna! Grattis till pojken :)

    SvaraRadera
  5. Jag gråter både glada och ledsna tårar. Ledsen att just ni ska drabbas av komplikationer men samtidigt glädje att ni snart blir föräldrar igen, Håller fortfarande mina blå tummar och jag ska hålla dem tills de ramlar av.

    SvaraRadera
  6. Man ska akta sig för att säga att man förstår hur ni känner just nu om man inte varit i situationen själv men vi var ju där ni är nu för 4 veckor sedan. Det är ju toppen att det snart gått ett dygn sedan lungmognadssprutan, det har grabben god nytta av! Jag fick ju en och då bara 18h innan de var ute så det kan ju delvis förklara varför våra behövt cpap så länge...
    Det kommer att gå jättebra för er lille Anna och om några veckor är ni hemma!! Sen går det framåt och bakåt med utvecklingen och även orken och det är helt normalt, kom ihåg det!
    Många goa kramar till dig och dina killar. Snart har ni er lille goding hos er och har nått målet!! :-)

    SvaraRadera
  7. Hej! Mitt vatten gick 34+2. väldigt likt din situation, jag reste mig från soffan på kvällen och det bara forsade. Jag fick också två steroidssprutor, dock sattes inte förlossningen igång av sig självt utan jag blev igångsatt och dottern föddes 35+1. hon var helt perfekt, lungorna fungerade utmärkt och hon behövde inte va på neo. Det viktigaste är att du hunnit få sprutorna. En annan grej också, jag vet att du kanske måste ta medicin som gör att du inte kan amma, men det är väldigt viktigt för för tidigt födda barn att få bröstmjölk så länge som möjligt. Infektionsrisken är mycket större hos tidigt födda barn så om du kan fördröja din medicin... Lycka till nu, v 32 är inte så tidigt, det fixar de fint.

    SvaraRadera
  8. Åh, Anna, all kärlek till dig, din man och lilla finingen i magen som alldeles snart är hos er! Kram!

    SvaraRadera
  9. Jag hoppas att allt går bra för dig och barnet.

    SvaraRadera
  10. Caaarroo mamma till Alvin12 december 2012 kl. 19:35

    Åh vad jag väntat på en uppdatering! Skönt att ni bli väl omhändertagna! Du har gått över 32 veckor och du väntar en stor pojke! Så det här kommer att gå super bra! Snart är ni mamma och pappa! Stor kram

    SvaraRadera
  11. Åh tänk du kanske håller din grabbs hand innan jul, magiskt även om du inte gick hela 40+ veckorna.

    SvaraRadera
  12. Jag håller alla tummar jag bara kan, även de som inte sitter på mina händer!!! Och så envis mamma som han verkar ha så har han nog fått lite av det i alla fall ;)

    SvaraRadera
  13. Shit vad spännande! Jag håller alla tummar att det går lugnt och odramatiskt när han ska komma ut!
    /Maria i Malmö

    SvaraRadera
  14. Glada hejarop från oss med! :)

    SvaraRadera
  15. Håller ännu tummarna. När jag läser så får jag ändå känslan av att du känner dig trygg i deras händer, med så mycket bekanta ansikten runt dig, trotts att detta är helt galet.
    Men snart är han hos er, er lilla sork. Kram

    SvaraRadera
  16. Håller tummarna att allt går bra!
    Tänk, snart har ni pojken hos er. :)

    Lycka till!

    SvaraRadera
  17. Mina tummar försvinner i bruset av alla andras.
    Men snart är han här, lilleman!

    Kram

    SvaraRadera
  18. Anna, förresten, vad är det för infektion du fått?`Vet man det? Vilken bakterie?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte det. Ska fråga läkaren om det.

      Radera
  19. Ja, snart är ni föräldrar!! Det kommer gå alldeles utmärkt ska du se! Tänker på er i massor <3 Kram

    SvaraRadera
  20. Men vad är det jag läser??? Hjälp vad rädd jag blev. Skönt du är där inne, att de har dig under uppsikt. Ta hand om dig på bästa sätt och SJÄLVKLART har du alla mina tummar, jag lånar mannens tummar också. Berättade för honom och innan jag hann berätta klart tittade han upp med skräck i ögonen.
    Skickar stora stora varma kramar!!!!!

    SvaraRadera
  21. Men oj, här händer det grejer! Nu är ni nära!

    Kram kram kram!

    SvaraRadera
  22. Sitter här med tårar i ögonen! (Okej, jag gråter. ;)) Tänk att Er efterlängtade lille pojke snart är hos Er. Har följt Er länge och hållt tummarna för Er. Hur känns det att själv skriva/säga att Ni snart är föräldrar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns jättekonstigt att skriva att vi snart är föräldrar, men så är det ju!!

      Radera
  23. Snart är han hos er, och då är all väntan över. Fast det känns lite som att ödet tycker att han ska heta Neo...

    SvaraRadera
  24. Det kommer att gå bra.... Jag fick min son i vecka 32+2 och nu är han 15 månader och springer omkring....det var också vattnet som gick i vecka 32+0. Jag håller tummarna...

    SvaraRadera
  25. Låter som om ni snart har er efterlängtade gosse hos er..
    Håller tummar och tår.. Kram Ida

    SvaraRadera
  26. Anna Anna. Snart är det dags! Tänk att få träffa miraklet. På utsidan! Vilken julklapp. Tänker på er och håller tummarna. Maggie

    SvaraRadera
  27. Grattis <3 och lycka till med allt. Det stora dagen är på gång. En tidig julklapp till er! Tårarna rinner av glädje. Nu håller tummen att det blir en bra förlossning och att ni snart är hemma med eran guldklimp.

    SvaraRadera
  28. Hej vännen!
    Helt tokigt att ni snart har eran gosse hos er, men självklart helt underbart.
    Önskar er all lycka till, tänker på er!
    Kram Vickis alias Akita 06 på FL

    SvaraRadera
  29. WOW! Det kommer ga jattebra!!! Liknande hande oss.. i vecka 32 borjade det plotsligt lacka vatten ur mig pa kvallen.. ilfart i taxi till lasarettet.. nasta dag pa eftermiddagen foddes var lille son som idag ar 2.5 ar! Sa lange man inte fods innan 26 veckor ar det inte speciellt dramatiskt att vara for tidigt fodd, sager man iaf i detta landet (England). Vi bodde 2 veckor pa sjukhuset (tills sonen kunde amma - du fick vi aka hem, dvs v 34) och det var faktiskt guld vart att fa sa lang tid bland proffsig personal i borjan, hjalp med amningen etc. Som du sager kan lungorna vara lite omogna i v 32/33 men oftast klarar de sig utan respirator anda. Ah vad jag hoppas allt gar fint! massa kramar sara

    SvaraRadera
  30. Ett stort lycka till!! Kramar

    SvaraRadera
  31. Åhhh vad spännande.Nu börjar resan.En liten Stjärngosse imorgon troligtvis då !!!Alla kärlekskramar som går och heja rop!!

    SvaraRadera
  32. Skönt att ni är under uppsikt! Tummarna hålls fortfarande och jag tänker på dig/er hela tiden! Ta hand om varandra!

    Kram C <3<3<3

    SvaraRadera
  33. Tänker på Er & håller alla tummarna Hårt! Kram Nhea

    SvaraRadera
  34. All lycka nu på sista biten av resan!

    SvaraRadera
  35. Oooj! Håller tummarna och tårna hårt nu, allt kommer gå jätte bra!!

    SvaraRadera
  36. ååååh men det här kommer ju att gå SÅ bra! jag känner det på mig!
    ni kommer bli världens lyckligaste och det är ni tamejtusan värda!

    lycka till och massor med kramar från mig :)

    SvaraRadera
  37. Åh Anna !

    Delade känslor.
    Erfarenheten av att vara prematur mamma och missa sista tiden.
    32 v är dock en super bra prognos och ditt lidande m hvärk är kanske då över fortare. Samt att du hela tiden delvis varit så förberedd på att föda för tidigt.

    Men åh, glädjen att äntligen få träffa sin lille.
    Det hela kommer gå bra.
    Håller tummarna för en fin förlossning och kort Neo tid.
    Kramar Anna

    ps.. det vart inte ännu en jul utan ett levande barn.<3<3<3
    Gåshud!

    SvaraRadera
  38. Otroligt vilken dramatik! Håller tummen stenhårt för er och känner glädje och förtröstan över att ni är i goda händer. Många kramar! Blir väntan seg kan vi alltid köra lite wf ;-)

    SvaraRadera
  39. Äntligen är han snart här!
    Hoppas att allt går bra nu och många kramar från mig!

    SvaraRadera
  40. Stora kramar från en av dina läsare i Norrköping. Skickar styrka ochvmånga varma kramar till er.
    Kram Marie.

    SvaraRadera
  41. Massa kramar till er.
    Ni fixar detta.
    Tillsammans är ni starka efter allt ni har gott igenom.
    Kramar

    SvaraRadera
  42. Måtte allt gå bra nu!!! Tårarna rinner här, av både glädje och oro men stor kram till er från en som följt er resa länge här på bloggen

    SvaraRadera
  43. Lycka till.

    Sitter själv här med en flicka född i v.31+4 pga havandeskapsförgiftning. Hon hann få en kortisonspruta dagen innan samt en samma morgon ett par timmar innan hon föddes. Var i cpap några dygn, men aldrig kritiskt. Vägde 1,5kg vid födseln och nu 9mån senare 8,6kg..

    Sköt om er!

    H: Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, inte hon utan det var ju jag som fick sprutan.. ;)

      Radera
    2. Det här kommer gå bra! Snart har ni en liten hos er! Önskar er all lycka till! :)

      Radera
  44. Lycka till!!! Så spännande :-) det kommer gå bra! Min man föddes i v 30 för 33 år sedan. Varma kramar

    SvaraRadera
  45. Ojojoj vad stort! Hoppas lillkillen stannar några veckor till men tänk att ni snart får hålla honom <3 Åh så underbart!
    Kramar!

    SvaraRadera
  46. Alla tankar till dig idag! Det här kommer gå bra! Kram

    SvaraRadera