söndag 11 mars 2012

Igång

Nu är den första menopur-sprutan och innohep-sprutan tagna.
Det kändes lite mer omständigt med menopur än mot puregon som jag är van vid. Att behöva blanda till lösningen och själv dra upp vätskan, men det gick bra. Snart har jag fått vana på det också...

En anonym läsare undrade om vi fått någon orsak till vår barnlöshet och om vi försöker på egen hand eller om vi helt förlitar oss på ivf.
Ett enkelt svar på vår barnlöshet har vi inte fått. Det är många faktorer som spelar in. Dels har jag inte ägglossning så ofta, dels har jag min reumatiska sjukdom med två blodrubbningar (antilupuskoagulans och kardiolipidantikroppar). Dessa rubbningar gör att blodet är segare och kan bidra till att ett ägg har svårare att fästa och stanna kvar.  Därför tar jag Innohep (blodförtunnande) under behandlingen och under graviditet tar jag både Innohep och Trombyl.
En annan teori (min egna) är att mina äggskal är sega, vilket då gör att befruktning försvåras och även att ägget har svårare att fästa. Detta är en teori som jag grundar på att vi får högre befruktningsgrad med ICSI (spermien sprutas in direkt i ägget) samt att jag blivit gravid då AHA (förtunning av äggskalet) gjorts på embryot precis före återföring. AHA görs för att embryot lättare ska kunna kläckas och därmed kunna fästa i livmodern.

Visst, vi försöker på egen hand, men har inga stora förhoppningar om att det ska lyckas den vägen, men man vet ju aldrig.

5 kommentarer:

  1. Snart är du en hejare på blanda sprutor :-) Jösses så duktigt, jag som tycker alla färdiga sprutor vi får ta själva är en pärs!

    Kram Ninna

    SvaraRadera
  2. Spännande gumman att ni är igång, då blir det ruvning lagom till påsk ju! Hönor ska ju ruva då *hi hi* Jag håller tummarna som vanligt för er! Kram

    SvaraRadera
  3. Härligt att vara igång. Har du någonsin pratat med din läkare om prednisolonbehandling under IVF? Tänker på att du kan ha förhöjt immunförsvar iom din reumatism?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har under alla mina behandlingar använt prednisolon. Under de senaste behandlingarna har jag använt 10 mg per dag, vilket också är en dos som jag just nu använder även när jag inte gör behandling.

      Radera
    2. Aha, bra, då är ju det helt i sin ordning! Kram!

      Radera