torsdag 12 maj 2011

Dagens ultraljud - det värsta hände

Jag var lite nervös inför ultraljudet, men jag trodde min oro var obefogad.

När vi kommer in i ultraljudsrummet är det en barnmorska som är under utbildning som ska göra det och ganska snart ser vi hjärtat tickar på. Sedan tittar hon vidare och säger plötsligt "jag måste hämta min handledare för hjärnan ser inte ut som den ska". Hon försvinner ut ur rummet och miljoner tankar hinner fara genom hjärnan på oss.

Det värsta tänkbar uppenbarar sig sedan när den andra barnmorskan kommer för att kolla. Dutt har alldeles för liten hjärna och alldeles för mycket vätska i skallen, så kallad vattenskalle (hydrocefalus). En barn utan hjärna kan inte leva. Barnmorskan kollar snabbt över de övriga delarna på kroppen, men då klarar jag längre inte av att kolla på ultraljudsskärmen.

Efter en stund börjar allt klarna för oss. Dutt är inte livsduglig, trots att hjärtat slår så fint.

Genast kontaktar barnmorskan en läkare som vi får träffa och när allt gått in så inser vi att det ända att göra är att ta bort Dutt.

Att vi efter tre års kamp ska behöva ta ett sånt beslut är helt totalt galet. Läkaren stödjer oss i detta och säger att detta är det enda alternativet.

Vi får också träffa en kurator och prata lite med.

Vi måste nu alltså genomgå en sen abort, vilken Socialstyrelsen måste godkänna då är har gått över de veckor som har fri abort. Troligtvis får vi svar från Socialstyrelsen redan i morgon och sedan ser planen ut att jag på lördag ska börja ta tabletter och att vi på  måndag ska till förlossningen för att fullgöra aborten.

Detta som hände oss nu är helt katastrofalt och galen. Jag hittar inte några bra ord för att beskriva det vi känner just nu. Jag försöker att intala mig att detta är det enda rätta då Dutt inte kan klara sig utan hjärna.

79 kommentarer:

  1. Jessica,Magnus,Klara o Hedvig12 maj 2011 kl. 15:19

    NEJ NEJ NEJ! Va?! Är det sant?!

    SvaraRadera
  2. FAN! Det var ju inte så där det skulle gå, ni som kämpat så.
    Om jag har rysningar nu så är det ingenting mot för hur ni mår. Tänker på er...

    Ta hand om varandra!
    Varmaste kramen

    SvaraRadera
  3. NEJ!? Va? Det får bara inte hända! Jag är så fruktansvärt ledsen för er skull!

    SvaraRadera
  4. Gråter när jag läser det du skriver och hoppas att det inte är sant, jag är helt mållös. Jag kan bara tänka mig hur ni mår just nu och jag önskar att jag kunde säga nått som fick er att må bättre. Ni finns i mina tankar. Jag hoppas du kan känna lite av de styrkekramar jag skickar.

    SvaraRadera
  5. Åhhh nej nej nej.....gumman! Jag vet inte vad jag ska säga heller...jag vet inte om det finns några ord som kan trösta eller lindra den smärta och sorg, som ni nu känner!! Men jag är så otroligt ledsen för er skull och för Dutten!

    Varma kramar

    SvaraRadera
  6. Hej!
    det var väldig tråkigt, ni både finns i mina tanker. Kram

    SvaraRadera
  7. Alltså, vad är det som händer :'( Jag är så himla ledsen för er skull. Fan! minst sagt.

    Tänker på er <3

    SvaraRadera
  8. Helt tom blev jag när jag läste detta... Är så ledsen för er skull!

    SvaraRadera
  9. Finns inga ord för något sånt här. Jag är så hemskt ledsen för er skull!

    Kram

    SvaraRadera
  10. Nej. Sånt här får bara inte hända. Vet inte vilka ord som skulle kunna vara i närheten av någon slags tröst. Så orättvist.
    Jag blir så ledsen för er skull.
    <3<3<3

    SvaraRadera
  11. Saknar ord. Ni finns i mina tankar.
    Styrkekramar!

    SvaraRadera
  12. NEEEEEEEEEEJ!!! Fan! Fan fan fan det finns fan ingen rättvisa i den här världen..
    Beklagar så hemskt himla otroligt mycket.
    KRAMAR!!

    SvaraRadera
  13. NEEJ!! Det gör ont i mig...
    Många kramar till er!!!

    SvaraRadera
  14. FY fan, börjar gråta. Finner inga ord.

    SvaraRadera
  15. Nej....usch jag blev så förstörd när jag läste detta...
    Jag har följt dig ett längre tag och det känns så orättvist!
    Jag gjorde själv RUL för tre veckor sedan och rycks med så känslomässigt i det du skriver.

    Vi som inte har upplevt detta kan aldrig förstå men jag lider mer er...

    SvaraRadera
  16. Vet verkligen inte vad man säger till någon som går igenom det ni går igenom. Mer än att jag tänker på er och lider med er. Det är så orättvist ibland. Kram!

    SvaraRadera
  17. Fel på inloggningen, men det är jag.

    SvaraRadera
  18. Åh herregud nej... så förfärligt, förfärligt, förfärligt...

    Blir alldeles tom på ord

    önskar att jag kunde göra något, trösta

    SvaraRadera
  19. NEJ!!! Skakar i hela kroppen! Finns inga ord, så enormt ledsen!!!

    Skickar omtanke och all kärlek till er!

    SvaraRadera
  20. Åh! Vad hemskt!
    Så fruktansvärt att det kan hända :-(
    Jag känner med er även om jag inte kan sätta mig in i hur ni har det nu.
    Starkt att du ändå orkar berätta!
    Många varma kramar från Medioker
    <3

    SvaraRadera
  21. Jag beklagar verkligen. Ta hand om varandra! Kram

    SvaraRadera
  22. Varma tankar till er från en anonym men trogen bloggläsare. Jag är så ledsen. / Marie

    SvaraRadera
  23. Det här är så jävla orättvist så att det inte finns ord för det! Fyyyy. faaaaaaaan! Usch. Livet är fan ta mig inte rättvist någonstans och aldrig kan man känna sig lugn och säker.
    Jag hoppas att ni kan ta er igenom detta så småningom och att ni orkar sörja precis så mycket ni behöver.
    All kärlek i världen till er.
    Kramar.

    SvaraRadera
  24. Nej!!! Fy vad ledsen jag blir! Det finns inga ord som kan hjälpa just nu. Vi tänker på er!
    Kramar

    SvaraRadera
  25. Jag finner inga ord... Jag blir så ledsen för eran skull. Kan inte fatta att det är sant. Stor Kram till er <3 /Charlotta

    SvaraRadera
  26. Fy fanken vad fruktansvärt! Är så ledsen, det här finns ju inte.
    KRAMAR

    SvaraRadera
  27. Nej så fruktansvärt, tårarna trillar jag lider verkligen med er. Hoppas ni så småningom orkar kämpa vidare. Kramar en annan som kämpar vidare efter 9mf

    SvaraRadera
  28. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga men jag är så ledsen för er skull. Man tror ju inte att det är sant... :( Ta hand om varandra, kram!

    SvaraRadera
  29. Åh mina tårar rinner för er! Jag är så otroligt ledsen för er skull. Bryt ihop rejält så att ni sedan orkar gå vidare.

    Tänker på er och önskar att jag kunde göra ngt för att hjälpa er!

    SvaraRadera
  30. Tack för alla era kommentarer. De värmer. Helt otroligt att det finns så många engagerade människor!

    Tack.

    SvaraRadera
  31. Jag finner inga ord.. som kan vara till någon tröst, för de finns inga!! USCH så orättvist livet är! jag tänker på er och mina tårar rinner ner för mina kinder de är så orättvist & fruktansvärt!
    Massa kramar till er <3

    SvaraRadera
  32. Nej, nej, nej.....finner inga ord!! Är så hemskt ledsen för er skull! Livet är så jävla orättvist, det här ska ingen behöva uppleva. Mina tankar finns hos er!! Stora kramar

    SvaraRadera
  33. Skickar stora varma kramar <3 Det finns saker som bara inte får hända... :'-( Kram igen!

    SvaraRadera
  34. Det finns inga ord som kan trösta. Blir alldeles tom. Massa kramar till er båda!

    SvaraRadera
  35. gud vad hemskt! Beklagar jättemycket.. måste vara jättejobbigt:(
    Kram

    SvaraRadera
  36. Åhh herregud, vilken orättvis värld!!
    Beklagar så hemskt mycket =(

    SvaraRadera
  37. Så fruktansvärt :(
    Jag är otroligt ledsen för er skull, det här borde ingen få uppleva. Skickar en stor kram till er.

    /Ellinor

    SvaraRadera
  38. Tårarna rinner när jag läser det här..jag blir så fruktansvärt ledsen för er skull!
    det gör så ont..
    stora kramar i massor, tänker på er

    SvaraRadera
  39. Ja, vad kan jag annat göra än att säga samma sak - nej nej nej! jag vill inte förstå att det är sant fast jag givetvis inser att det är det. Och om orden stockar sig i mitt tangentbord kan jag bara föreställa mig vad de gör hos er (och tyvärr föreställa mig det relativt väl, och mina minnen säger mig att det var så oerhört oerhört hemskt de där första dygnen - fast mitt var så annorlunda) Många många kramar

    SvaraRadera
  40. Så förfärligt osannolikt och ledsamt!
    Många, många kramar. Tänker på er

    SvaraRadera
  41. Är så otroligt ledsen för eran skull! Det gör så ont att läsa...

    Många kramar.

    SvaraRadera
  42. Jag vet inte vad jag ska skriva. Jag finner inga ord, jag är så ledsen för er skull. Stora kramar /L

    SvaraRadera
  43. Älskade vännen, åh du ska veta att jag lider med dig. Tårarna rinner och jag får en stor klump i magen.
    Det finns inga ord som kan lindra i er sorg nu, och jag hoppas verkligen att ni tar hand om varandra ordentligt genom denna kris.
    Tänker på dig!
    Kram snigelkatt från FL

    SvaraRadera
  44. NEJ! det gör så ont i mig! Finner inga ord! Ta hand om varandra!
    Massa kramar till er från mig och Anders! <3

    SvaraRadera
  45. NEJ! Det finns inga ord men åh vad jag vill skicka er all styrka jag kan ge er.

    Det är inte rättvist!

    Kram,

    S

    SvaraRadera
  46. Neeeej! Jag vill (som så många andra) bara skrika. All denna längtan och all denna glädje för att sen landa i denna fruktansvärda sorg. Så, så ledsen med er.....

    SvaraRadera
  47. Usch!! Jag är så hemskt, hemskt ledsen för er skull!!! :( Ingenting jag skriver kan få er att må bättre just nu.. Men jag vill skicka massor med varma styrkekramar..

    SvaraRadera
  48. Gud så fruktansvärt tråkigt och orrättvist :-( Skickar stora kramar och hoppas ni tar igenom detta så bra som möjligt.

    SvaraRadera
  49. Jag beklagar så himla himla mycket. Usch va ledsamt. Det är så sjukt orättvist. Alla värmande tankar och kramar till er

    SvaraRadera
  50. finner inga ord.. är så otroligt ledsen för er skull!
    kram/Fröken rödtott!

    SvaraRadera
  51. Fy f*n vilken spark i magen! Det är orättvist!!!

    /Maria

    SvaraRadera
  52. Men nej... Inga ord i världen kan nu hjälpa. Jag vill bara skicka alla mina tankar till er. Hur kan världen vars så orättvis?! Jag beklagar å det djupaste det ni nu tvingas gå igenom, är så otroligt ledsen för er skull. Jag ber för dig och din man. Ta nu en kvart åt gången och sörj tillsammans, detta är fruktansvärt. Jag är så ledsen Anna, detta är det sista ni borde fått uppleva. Jag beklagar.

    Kram Rebecca

    SvaraRadera
  53. Ofattbart.... Mitt hjärta värker för er, varma kramar....

    SvaraRadera
  54. Det är så hemskt och jag vet inte vad jag ska säga. Jag är så ledsen för er skull. Det skulle ju inte bli så här, som ni kämpat! Det är så orättvist. Inget jag skriver kan göra er sorg lättare eller mindre, men jag sänder de allra varmaste kramarna. Ni är i min tankar.

    KRAM!

    SvaraRadera
  55. Precis som övriga säger här, jag har inget bra att säga, inga ord i världen kan hjälpa i det här läget. Fruktansvärt är det enda ord jag kommer på just nu.
    Jag tänker på dig och er.
    Livet är inte rättvist, inte alls.
    Stor kram till dig!

    SvaraRadera
  56. Åh jag är så ledssen för er skull. Kan inte finna ord för smärtan och sorgen. Varför ska livet vara så orättvist? Tänker på er och skickar en massa styrkekramar!!

    SvaraRadera
  57. Lämnar en kram av omtanke.
    Att mista ett barn är det värsta sägs det.

    Jag har mist två barn och om du vill så finns det fina stödtrådar på forum.

    Du är välkommen dit.

    Maila mig om du vill, nu eller sen när du känner.Om du känner.


    Stor kram

    SvaraRadera
  58. nejnejnejnejnej!!!!!! varför varför varför händer detta er som kämpat så??? skickar all värme och styrka jag kan. kram.

    SvaraRadera
  59. Min sambo vill att jag skickar en tanke till dig och din man från honom, han grät också av dina ord.

    SvaraRadera
  60. NEJ!! Detta fick ju inte hända.. Kramar om er båda hårt. Fan vad orättvist:((((((

    SvaraRadera
  61. Nej nej nej!! Detta är så fruktansvärt... tårarna rinner...finner inga ord.
    Många varma kramar

    SvaraRadera
  62. Jag blir så fruktansvärt ledsen när jag läser det du skrivit. Men jag tror att du resonerar helt rätt, dutt skulle inte klara sig utanför din mage.

    Och jag hoppas, önskar och ber att ni ska klara av de närmsta dagarna. Ska tänka på er.

    kramar

    SvaraRadera
  63. Önskar jag kunde ge dig några tröstande ord, men det känns inte som om det finns några just nu. Ofattbart att det kan bli på det här sättet. Många stora, varma kramar till er!

    SvaraRadera
  64. Åhhh nej....finner inte ord. Så fruktansvärt grymt. Är så ledsen för er skull :-( Ta hand om er! Skickar massor med kramar.

    SvaraRadera
  65. jag är så himla ledsen för er skull, det är grymt och orättvist.

    Kramar till er!

    SvaraRadera
  66. Finns inga ord i världen som kan förklara det ni går igenom! Om jag kunde skulle jag bära eran smärta en stund när det är som jobbigast! Mina tankar finns hos er och jag hoppas att ni på något vis kommer förbi den här hemska perioden i erat liv. STYRKEKRAMAR till er båda! <3

    SvaraRadera
  67. Det är svårt att finna orden, men är så hemskt ledsen för er skull!! Skickar massa med styrke kramar

    SvaraRadera
  68. Älskade du! Önskar verkligen jag hade ord som kunde hjälpa. Overkligt hemskt.

    Sänder alla mina tankar och de varmaste kramar man kan tänka sig till er!

    SvaraRadera
  69. Åh mitt hjärta gick sönder här, har läst ditt inlägg flera gånger och hoppas på nåt vis att det ska ändra sig, Åh jag är så ledsen för er skull, jag som följt dig varje dag för att vi låg så nära varann... usch jag blir helt stel i kroppen nu, vet inte vad jag ska skriva mer än att jag verkligen beklagar detta hemska !
    Stor Kram till dig // M

    SvaraRadera
  70. Lider med er, saknar ord....
    KRAMAR "dallas"

    SvaraRadera
  71. Herregud. Så ofattbart... STOR KRAM

    SvaraRadera
  72. Ett ljus brinner för er i Falun!
    Varma kramar

    SvaraRadera
  73. Tårarna sprutar här o jag vet inte vad som skulle kunna trösta nu. Jag är så ledsen för er skull, vi kämpar ska inte behöva gå igenom sånt här också. Jag tänker på er.
    Kram Mirakelbarn Mia

    SvaraRadera
  74. Jag är hemskt ledsen.

    Det var er tur nu.

    SvaraRadera
  75. Nej, fy faan så hemskt! Stackars, stackars er. Det finns inga ord egentligen. Många kramar!

    SvaraRadera
  76. Jag är så himla ledsen för eran skull, lider med er.

    Många många kramar

    SvaraRadera
  77. Hej,
    Jag vill börja med att jag verkligen beklagar din sorg.
    I maj 07 fick även jag ett liknande besked.
    Vår son hade ingen hjärna eller skallen, trots att hjärtat slog och han rörde sig så fint på skärmen så blev vi rådda till att ta bort honom.
    Det är en fruktansvärd upplevelse :)
    Beklagar verkligen er sorg.
    Med vänlig hälsning Eleonor Frankemo
    Eleonor.frankemo@hotmail.com

    SvaraRadera